SMEs Emergency Response Program Fund برنامج الاستجابة الطار...
Finance for Jobs Call for Applications
Investment Co-Financing Facility
SMEs Emergency Response Program Fund (ERP)
The Finance for Jobs (F4J), a Ministry of Planning and International Cooperation Project funded by the World Bank and implemented by DAI is pleased to invite applications for its Emergency Response Program (ERP) through the Investment Co-Financing Facility (ICF) grant fund, offering marginal financing to SMEs[1]. The ERP will address critical emerging challenges that hinder the resilience, growth, and scalability of SMEs in the West Bank as they navigate the ongoing crisis to sustain productivity and growth.
The ERP will work with eligible and qualified SMEs across the West Bank operating in the most impacted sectors adversely affected by the economic downturn. The targeted sectors include agriculture, agribusinesses, and food processing, light manufacturing including recycling, furniture and wood industries, textile, garments, and clothing industries with special attention to SMEs involved in producing inputs for other related industries as well as those focused on the production of import substitution products.
The ERP will provide marginal financing through grants (maximum of $50,000 ceiling) to cover up to 50% of:
- The costs of needs including the acquisition of new machinery and/or the upgrade of existing equipment.
- Employees' salaries, utility bills, and/or rent, for three months.
It will also cover up to70% of technical assistance to the beneficiaries upon request[2].
An informative and consultation Virtual session will be held on Tuesday, April 15, 2025 at 1:00 pm through Teams via the following link:
Emergency Response Program (ERP) Informative and Consultation Virtual Session
Interested candidates can register through the following link:
Registration Form for The ERP Informative and Consultation Virtual Session
The process will be highly competitive given the limited budget and funding is subject to availability. To learn more about the eligibility and selection criteria and the application process, use the following link: www.f4j.ps
How to Apply:
SMEs will be invited to apply online through the F4J website using the following link: ERP Call for Application Form, no later than May 10, 2025.
Eligibility Criteria
- The SME has 5 – 49 employees.
- Annual turnover of the SME is from US$100,000- US$3 million.
- The SME business is one of the target sectors mentioned above.
- The SME business is operational or partially operational at the time of application.
- The SME is registered and licensed by the Ministry of National Economy. (Registered before October 2023).
- The SME has been severely affected by the consequences of the economic crisis (production and sales went down significantly, cash flow deficit, increased cost of inputs, difficulties in distribution, loss of markets).
- The SME provides crucial products and/or services in high demand, demonstrating that the grant would support their sustainability.
- The SME is not in financial default.
Selection Criteria
- The SME has the potential for business continuity, resilience, and scalability.
- The SME has the potential to create new job opportunities.
- The SME has a considerable number of women employees.
- The SME has a clear plan for productivity improvement and scalability.
- The SME has bank accounts and can provide proof (documentation) of salary payments for the last 3 successive months at the time of application.
- The SME business complies with the World Bank's environmental and social safeguards.
- The SME has the required financing to cover its operating expenses and meet the required cost contribution.
- The SME has a financial and procurement system.
The SME owned and or led by a woman will be advantageous.
[1] SME: a registered firm that employs 5 – 49 employees and has an annual turnover between $100,000 to $3 million.
[2] Benefiting SMEs may receive one or more of the above-mentioned support options, subject to technical analysis by the F4J team.
فتح باب تقديم الطلبات للاستفادة من برنامج الاستجابة الطارئة ERP
يعلن مشروع "التمويل بهدف خلق فرص عمل" (F4J) التابع لوزارة التخطيط والتعاون الدولي والممول من قبل البنك الدولي والمنفذ من قبل شركةDAI ، عن فتح الباب لتقديم الطلبات لبرنامج الاستجابة الطارئة للإستفادة من تمويل جزئي لدعم الشركات الصغيرة والمتوسطة الحجم [1](SME)في الضفة الغربية. حيث يهدف هذا البرنامج الى المساهمة في مواجهة التحديات الناجمة عن الظروف الحالية، والتي تؤثر على استدامة الشركات الصغيرة والمتوسطة الحجم، وتحد من نموها وقدرتها على التوسع. كما يسعى البرنامج الى تمكين هذه الشركات من تجاوز العقبات الراهنة والحفاظ على الانتاجية والاستمرارية في ظل الأزمة الاقتصادية الحالية.
سيعمل برنامج الاستجابة الطارئة مع الشركات الصغيرة ومتوسطة الحجم (SME) التي تنطبق عليها معايير الأهلية والاختيار في مختلف أنحاء الضفة الغربية، مستهدفًا القطاعات الأكثر تضررًا من الأزمة الاقتصادية، بما في ذلك الزراعة، الصناعات الغذائية، الصناعات الخفيفة بما يشمل إعادة التدوير، الأثاث والصناعات الخشبية، صناعات النسيج والملابس. كما سيولي البرنامج اهتمامًا خاصًا للشركات التي تساهم في إنتاج المدخلات للصناعات الأخرى ذات الصلة، بالإضافة إلى تلك التي تركز على إنتاج بدائل محلية للواردات، بهدف تعزيز الاستدامة الاقتصادية ودعم النمو المحلي.
يوفر برنامج الاستجابة الطارئة منح مالية جزئية للمشاريع الصغيرة ومتوسطة الحجم بمبلغ أقصاه 50,000$ على اساس الشراكة بنسبة 50% كحد أقصى من التكلفة في الجوانب التالية:
- شراء االماكينات /المعدات أو تطويرها وتحديثها او صيانتها حسب حاجة الشركة.
- تغطية رواتب الموظفين الأساسيين، وبعض المصاريف التشغيلية مثل الإيجار لمدة ثلاثة أشهر.
كما سيعمل البرنامج على تغطية 70% بحد اقصى من تكلفة المساعدة التقنية لتطوير العمل[2].
* سيتم عقد جلسة تعريفية وتوعوية حول معايير الأهلية والاختيار للاستفادة من برنامح الاستجابة الطارئة ERP، أحد برامج مشروع التمويل بهدف خلق فرص عمل يوم الثلاثاء الموافق 15/04/2025 الساعة 1:00ظهرا عبر تقنية teams من خلال الرابط التالي:
رابط الجلسة التعريفية و التوعوية لبرنامج الاستجابة الطارئة (ERP)
لتأكيد الحضور يرجى تعبئة النموذج التالي:
نموذج المشاركة في الجلسة التعريفية والتوعوية لبرنامح الاستجابة الطارئة (ERP)
سيقوم فريق مشروع التمويل بهدف خلق فرص عمل (F4J) بمراجعة وتحليل الطلبات اعتمادا على توفر التمويل. وللحصول على المزيد من المعلومات حول شروط المنحة، ومعايير الأهلية والاختيار، وكيفية التقديم، ونموذج طلب المنحة، يرجى زيارة الموقع الإلكتروني للمشروع عبر الرابط التالي: www.f4j.ps
آلية التقديم
بإمكان الشركات الصغيرة ومتوسطة الحجم (SME) التقديم عن طريق الرابط التالي: برنامج الاستجابة الطارئة (ERP)
بموعد أقصاه 10/05/2025.
معايير الأهلية للشركات الصغيرة ومتوسطة الحجم (SME)
- أن يتراوح عدد الموظفين في الشركة ما بين 5-49 موظف.
- أن يتراوح حجم المبيعات السنوية ما بين 100 ألف و3 ملايين دولار أمريكي.
- أن تعمل الشركة في إحدى القطاعات المستهدفة المذكورة أعلاه.
- أن تعمل الشركة حاليأ بكامل طاقتها أو بشكل جزئي.
- أن تكون الشركة مسجلة ومرخصة من وزارة الاقتصاد الوطني (مسجلة قبل تاريخ 10/2023).
- أن لا تعاني الشركة من تعثر مالي.
- أن تكون أعمال الشركة قد تأثرت بشكل سلبي ومباشر نتيجة للحرب، كانخفاض الإنتاج والمبيعات، وعجز السيولة النقدية، وارتفاع تكاليف الإنتاج، وصعوبات التوزيع، وفقدان الأسواق مقرونا بالأدلة.
- أن تكون المنتجات أو الخدمات التي تقدمها الشركة حيوية وضرورية وعليها طلبا كبيرا وأن المنحة ستساهم في دعم ديمومة الشركة.
معايير الاختيار للشركات الصغيرة ومتوسطة الحجم (SME)
- أن تكون الشركة المتقدمة قادرة على الاستمرار في أعمالها والتوسع في نشاطاتها.
- أن تكون الشركة المتقدمة قادرة على خلق فرص عمل جديدة.
- أن يكون لدى الشركة المتقدمة عددا من الموظفات الإناث.
- أن يكون لدى الشركة المتقدمة خطة عمل واضحة لتحسين الإنتاجية والمقدرة على التوسع.
- أن يكون لدى الشركة حساب بنكي وبإمكانها إثبات دفعات رواتب الموظفين لآخر ثلاثة أشهر متتالية من وقت تقديم طلب المنحة (مستندات).
- أن يكون نشاط الشركة المتقدمة متوائم مع المعايير البيئية والاجتماعية للبنك الدولي.
- أن يكون لدى الشركة التمويل الكافي لتغطية حصتها من تكاليف المعدات والماكينات المطلوبة والتكاليف التشغيلية الأخرى.
- أن يكون لدى الشركة انظمة مالية وشراء.
ستحظى المشاريع االتي تملكها وتقودها النساء بالأولوية النسبية.
[1] شركة صغيرة ومتوسطة الحجم: شركة مسجلة عدد موظفيها يترواح بين 5-49 موظف وحجم مبيعاتها يتراوح بين 100 ألف و3 ملايين دولار.
[2] من الممكن أن تستفيد الشركة من أكثر من جانب واحد من المنحة اعتمادا على تحليل بياناتها من قبل فريق عمل مشروع "تمويل بهدف خلق فرص عمل" (F4J).